3de jaar - Overnachting op school en projectdag


Op donderdag 11 mei bezochten de leerlingen van het derde jaar Sint-Truiden. In plaats van ’s avonds naar huis te gaan, kwamen ze naar school. De tafel stond gedekt en iedereen kon aanschuiven voor lekkere spaghetti. Daarna stond een spel op het programma, dat we door het regenweer binnen moesten spelen. De leerlingen waren zeer actief en gingen er 100% voor. Als snel hadden we een winnende ploeg. De meeste leerlingen trokken vervolgens naar hun slaapzaal (klaslokaal met veldbedden en luchtmatrassen) om nog een film te bekijken. Er was ook een groepje met acteertalent dat nog enkele komische improvisatiestukken bracht in de eetzaal. Het was wel spannend om ’s avonds door die lege school te lopen. Er werd nog wat gepraat en zelfs gedanst en toen was het echt tijd om te gaan slapen.
 
De volgende morgen moesten de klaslokalen terug dienst doen om les te volgen. Alles werd opgeruimd en de bagage werd opgeborgen. Het ontbijt smaakte heerlijk en gaf voldoende energie om er weer tegenaan te gaan. Kawthar uit 3 wetenschappen had een droom. Zij wilde heel graag iets omroepen door de intercom. Na overleg met de directeur hebben we die droom kunnen realiseren. Sint-Calasanz maakt je dromen waar … Dat kan volgens onze derdejaars de volgende slogan voor onze school worden.
 
Op vrijdag stonden de vakoverschrijdende eindtermen centraal. Na een korte sessie: dans, yoga of sport begon het echte werk. Enkele geëngageerde verplegers leerden ons de hulpdiensten verwittigen, verbanden aanleggen, de Heimlich-methode en wondverzorging. Naast de theoretische uitleg was er voldoende mogelijkheid om het zelf in te oefenen.
 
Na de lunch kwam Jasper Nullens vertellen over zijn alcoholverslaving. Door zijn geboeid verhaal probeerde hij ons te behoeden voor de valkuilen van alcohol. Het moet onze derdejaars aanzetten tot nadenken over keuzes en de gevolgen ervan. Na de lezing volgde er nog een nabespreking per klasgroep. En toen was het kwart voor vier en stond het weekend voor de deur.
 
Het was een toffe, sfeervolle en leerrijke tweedaagse. De leerlingen verdienen een pluim voor hun enthousiaste medewerking, het opvolgen van de afspraken en hun beleefde houding tegenover de begeleiders.