CLB

Een centrum voor leerlingenbegeleiding of CLB is een dienst waarop leerlingen, ouders, leerkrachten en schooldirecties een beroep kunnen doen voor informatie, hulp en begeleiding.

Wat doen de CLB-medewerkers concreet?

  • Informeren, screenen, onderzoeken van leerlingen individueel of klassikaal
  • Begeleiden van leerlingen met ernstige en/of specifieke problemen. De leerlingen melden zichzelf aan, komen op vraag van de ouders of zijn doorverwezen door leerkrachten.
  • Informeren en ondersteunen van ouders.
  • Huisbezoek
  • Advies aan leerkrachten of cel leerlingenbegeleiding
  • Verwijzen naar en contacteren van externe hulpverlening.

 

Zij begeleiden de leerlingen vanaf de instap in de kleuterschool tot het verlaten van het secundair onderwijs.

Onze school werkt samen met CLB 1 Antwerpen middengebied.
Mgr.Donchelei 9 – 2290 Vorselaar
014/50 74 00
[email protected]

Openingsuren: 9.00 u. – 12.00 u. en 13.00 u. – 16.00 u. (op maandag tot 19.00 u.)

Leren leren

Op school is het belangrijk dat je leert om zelfstandig te werken en leren. Daarom bieden we onze leerlingen een krachtige leeromgeving aan en voorzien we ondersteuning waar nodig.   

Er is een duidelijke opbouw doorheen de verschillende graden. 

In de eerste graad werken de leerlingen doorheen het schooljaar aan verschillende leermethodes, weekplanningen … Deze tips worden gebundeld in een mapje ‘Leren Leren’, waar elke vakleerkracht mee aan de slag gaat. Bovendien begeleiden we de leerlingen met het opstellen van een haalbare planning bij hun eerste proefwerken. Op het einde van elke graad wordt er voldoende aandacht besteed aan het maken van een gegronde studiekeuze. 

In de tweede graad richten we in het derde jaar het vak leerlabo in. Het eigen leerproces in handen nemen staat hierbij centraal. We coachen de leerlingen om de leerstof te verwerken met efficiënte leerstrategieën. Daarnaast reflecteren we samen over dat leerproces en de behaalde resultaten. Op basis van die reflectie(s) stellen we een concreet en persoonlijk actieplan op om verder te groeien en het leerproces (nog) beter aan te pakken. We staan ook stil bij het plannen van het schoolwerk en hebben aandacht voor stress en faalangst. In het vierde jaar hebben de leerlingen al deze tools in handen om zelfstandig verdere stappen te ondernemen. Er wordt ook hier aandacht besteed aan het maken van een goede studiekeuze. 

In de derde graad ligt de nadruk op nog meer zelfstandigheid bij het studeren en plannen. De ondersteuning vertaalt zich eerder in het begeleiden op vlak van verdere studiekeuze in het hoger onderwijs of beroepskeuze.

Specifieke zorg

Onze school biedt ondersteunende maatregelen aan voor leerlingen met specifieke problemen. 

Tijdens een intakegesprek bevragen leerlingbegeleiders de ouders naar specifieke noden van zoon of dochter. 
Ouders schetsen welke problemen hun kind in de basisschool ondervond en welke maatregelen er aangeboden werden. 
Deze info neemt de leerlingbegeleider mee naar de klassenraad.  Deze dient als basis voor het opstellen van een plan ‘Verhoogde zorg’ na een observatieperiode van ongeveer zes weken. 
De bedoeling van deze procedure is een optimale overgang te creëren tussen de basisschool en onze school. 

De leerkrachten benaderen de maatregelen op een positieve manier. Daarom hechten we veel belang aan een open communicatie en een opbouwende aanpak. De klassenraad evalueert het plan en stuurt bij wanneer nodig. 

Leerlingen met een plan ‘Verhoogde zorg’ mogen hun proefwerken afleggen in een zorgklas. 
In dit lokaal zitten enkel leerlingen die extra tijd en begeleiding krijgen om hun proefwerken efficiënt te kunnen maken. 
Leerlingbegeleiders houden toezicht in de zorgklas.  Zij zijn op de hoogte van de specifieke zorg en maatregelen voor deze leerlingen.  Zij bieden ondersteuning volgens het plan ‘Verhoogde zorg’ en zorgen ervoor dat deze leerlingen de nodige hulpmiddelen ter beschikking hebben. 

Van ouders en leerlingen verwachten we voldoende engagement om de maatregelen van dit plan te realiseren. 

Remediëring

Het begeleiden van leerlingen behoort tot de basistaak van elke school en de kernopdracht van elke leerkracht. De invulling ervan verschilt van school tot school.

Leerlingenbegeleiding krijgt vorm vanuit twee algemene opdrachten nl. preventie en remediëring.

Remediëring houdt de begeleiding en opvolging rond specifieke probleemsituaties in.

  • Taalachterstand
  • Studietips
  • Planningsbegeleiding
  • Schema’s maken
  • Opvolgen van gegevens uit evaluaties
  • Hoe leerbeperkingen aanpakken

Bijschrijfklas

Zowel voor leerlingen 1e graad van de A-stroom als van de B-stroom is er tijdens 4 middagen de kans om bij te schrijven. De notities van gemiste lessen worden bijgewerkt door de leerling eventueel geholpen door klasgenoten. De leerkracht die toezicht houdt, kan bijsturen waar nodig.